06 130 727 43 info@depraktijkvannu.nl
Home » Bibliotheek » Bewustzijn » De creatiekracht van gedachten
wat je aandacht geeft groeit

De creatiekracht van gedachten

door | 14 dec, 2020 | Bewustzijn, Hoogsensitiviteit, Therapie

De kracht van gedachten wordt vaak onderschat. De uitdrukking ‘wat je aandacht geeft groeit’ ken je wel. Hoe werkt dat dan? Een heel simpel voorbeeld. Op het moment dat je aan een ijsje denkt, krijg je er trek in. Het water loopt je al door de mond. Uiteraard zie je op dat moment alle plekken waar je een ijsje kunt kopen. Het is nog maar een kwestie van kiezen of je het gaat doen en wat voor ijsje je wilt. Een ander voorbeeld is dat je het type auto dat je zelf hebt gekocht opeens overal ziet rijden. Herken je dat?

In deze tijd worden er angsten getriggerd. Op zijn minst is er reden genoeg om je zorgen te maken over de toekomst. Echter met het voorbeeld over het ijsje in je achterhoofd, kun je je voorstellen dat als je je zorgen maakt, je steeds meer beren op de weg ziet. Datgene waar je je zorgen om maakt wordt groter, weegt zwaarder en doordat je daarmee je angst voedt, wordt die leidend in je dagelijks leven. Stel dat ik mijn baan verlies en ik geen ander werk vind? Wat doet dat met je gevoel? Voelt dat fijn? Grote kans dat je bang wordt dat dit je gaat overkomen en verstart het je. Wat doe je vervolgens? Je gaat nadenken, peinzen, wakker liggen ’s-nachts, je gaat minder goed functioneren op je werk. Net dat wat je juist wilt voorkomen toch? Daarnaast vergeet je te genieten, te leven. De gedachte “stel dat ik mijn baan verlies en ik geen ander werk vind.” is dus geen gedachte die jou helpt om je fijn te voelen. Door dit te denken en er alsmaar mee bezig te zijn, voed je dit scenario, waardoor de kans groter is dat het je ook echt gaat overkomen. Dat bedoel ik met creatiekracht van gedachten.

Nou ga ik je niet vertellen dat het, zeker op dit moment, heel simpel is om alles om te denken. Dat is het zeker niet. Wat een mooie eerste stap is, is om je bewust te zijn van je gedachten en op het moment dat je opmerkt dat een gedachte niet helpend is, er een andere voor jou kloppende positieve gedachte voor in de plaats te zoeken. Als je de nieuwe gedachte niet gelooft en hij niet kloppend voelt voor jou, dan is het geen goede vervanging. De gedachte “ik behoud mijn baan” bij dit voorbeeld is misschien niet realistisch. Dan kun je een andere creatieve variant bedenken, bijvoorbeeld “wat er ook gebeurd, er is altijd een oplossing”. Of “het ergste wat er kan gebeuren is dat …….….”. Vul voor jezelf maar in wat het ergste is dat je kan overkomen en ervaar hoe erg dat rampscenario zou zijn. Misschien is het minder bedreigend als je er zo naar kijkt?

Zoek dus voor jezelf naar een omdenking die realistisch is en onderzoek wat dat doet met je gevoel. Je voelt bijvoorbeeld rust en vertrouwen. En als je rust en vertrouwen ervaart, hoe beïnvloed dat je gedrag? Wat ga je doen? Je kunt bijvoorbeeld loslaten, bent creatiever, en ziet mogelijkheden die je eerst niet zag. En daarmee voed je dus ook die mogelijkheden en trekt ze daarmee aan in je leven, net als dat ijsje.

Vind je de situatie waarin we ons bevinden uitzichtloos

Vraag je je af waar het allemaal naartoe gaat? In deze tijd worden onze angsten door de media gevoed en wellicht zie je dingen om je heen gebeuren die ook daaraan bijdragen. Wat ga je doen? Ga je je angsten voeden? Of ga je ze aankijken, eventueel met therapie je angsten leren handelen? Ga je ze omdenken en een ander scenario voor jezelf creëren?

Kun je je voorstellen wat de impact is van een groep mensen die hun angsten voedt versus een groep mensen die een ander, een positief scenario voedt? Volgens mij hebben we daarmee ontzettend veel invloed op de uitkomst van onze eigen situatie en die van het collectief. Kun je je daarbij iets voorstellen? Als dit resoneert en voor jou klopt, krijg je dan het gevoel, dat het ertoe doet, waar jij je aandacht aan schenkt? Wordt de situatie waarin jij je en waarin we ons collectief bevinden minder uitzichtloos? Of geloof je er helemaal niet in en blijft jouw situatie voor jou uitzichtloos voelen? Als denken wat je altijd gedacht hebt en doen wat je altijd gedaan hebt niks oplevert in deze situatie, wat let je dan om het nu anders te doen? Om het een kans te geven?

Verbind je met je droom, met mooie herinneringen, met dingen die je een fijn gevoel geven, vooral in deze tijd van het jaar, nu we minder te doen hebben en dus minder kunnen vluchten van onze gevoelens.

Ik wens je veel liefdevolle gedachten over jezelf en over de ander en een liefdevolle kerst.

Uiteraard kun je met angsten, paniek en depressieve gevoelens ook bij mij terecht om er samen naar te kijken, te ontdekken hoe je ze minder je leven laat beïnvloeden en ze transformeert in licht.

Kennisdelen

Mijn doel is mijn kennis met je te delen. Als je een vraag hebt, stel hem dan. Ik kies steeds een veel gestelde vraag uit en deel mijn kennis over dat thema hier met je.

Gerelateerde artikelen

Eerste hulp bij angst en paniek

Eerste hulp bij angst en paniek

Ervaar jij angsten, heb je last van angst- of zelfs paniekaanvallen? Je bent niet de enige. Door de chaos, onzekerheid en onrust, die dit weekend uitmondden in rellen, worden er op dit moment angsten getriggerd bij veel mensen. Tegelijkertijd kan angst de aanleiding zijn tot agressiviteit. In dit artikel lees je hoe en geef ik je 5 tips die je als eerste hulp kunt inzetten om jezelf, een naaste of je kind te kalmeren bij angst en paniek.

Lees meer
Waar stroomt het niet bij jou?

Waar stroomt het niet bij jou?

Deze week had ik een cliënt die aangaf dat het opeens niet meer stroomde in zijn onderneming. Eerder was hij nog zo enthousiast en ging het zo voorspoedig en vanzelf. Er kwam van alles op zijn pad dat aansloot bij zijn wensen. Nu was daar opeens een hik-up in gekomen. Hij wilde onderzoeken wat er aan de hand was. De eerste vraag die in mij opkwam was “waar stroomt het niet in jou?”. Iets in hem blokkeerde, had ik het gevoel en daar gingen we naar kijken.

Lees meer
Traumatherapie; alleen als je heftige dingen hebt meegemaakt?

Traumatherapie; alleen als je heftige dingen hebt meegemaakt?

Bij trauma denken we aan ernstige dingen als misbruik, mishandeling, traumatische ervaringen als een ongeluk. Ook kleinere events in het leven kunnen echter trauma opleveren. Als je hooggevoelig bent, komt alles harder binnen en is er een groter risico op trauma. Het risico is weer veel kleiner als er sprake is van een liefdevolle basis met (emotioneel en fysiek) beschikbare ouders / verzorgers.

Lees meer

2 Reacties

  1. Jack

    He, leuk artikel!

    Antwoord
    • Nicolette Koch

      Dankjewel.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin